Melodifestivalen på Spotify
Det finns fortfarande topplistor som är omtyckta och som i viss mån speglar hur populära speciella låtar är. Med den nya tekniken har även andra sorters listor skapats, till exempel anses antalet lyssningar på Spotify vara ett mått på hur populär en viss låt eller artist är. Både de traditionella topplistorna och topplistor skapade utifrån digitala data har sina brister, men det som är roligt är att schlagers och bidrag från Melodifestivalen alltid ligger bra till. Det mesta tyder på att det är hits som skapas för festivalen och som får genomslag genom den stora uppmärksamhet som Melodifestivalen får både från media och tittare.
Det är inte alltid lyssningssiffrorna eller placeringen på topplistorna stämmer överens med vem som faktiskt kommer vinna eller har vunnit Melodifestivalen. När det spekulerades om vem som skulle vinna 2019 års final hade John Lundviks låt 14,3 % av lyssningarna på Spotify och han följdes av Hanna Ferm och Liamoo med 12,8 % och Bishara med 12,1 %. Vinnare i finalen blev John Lundvik, tvåa blev Bishara och på en tredje plats kan man hitta Hanna Ferm och Liamoo. Så även om det inte alltid stämmer överens kan lyssningssiffrorna ge en relativt bra fingervisning om vilka låtar som är mest populära.